Achtergrond oefeningen

De 14 oefeningen om je mentale fitheid te vergroten zijn verdeeld over zeven mentale fitheid principes. Je bepaalt zelf waar je aan wilt werken en welke oefening bij je past. De Mentale fitheidstest kan je hierbij op weg helpen.

7 principes voor mentale fitheid

  1. Bewust leven en genieten: Sommige dingen kun je gerust op de automatische piloot doen, maar niet alles. Met mindfulness leef je met aandacht en kom je meer in contact met wat je ziet en voelt. (Oefeningen ‘Leef met aandacht’ en ‘Even niks’)
  2. Gezond leven: Door gezond te leven (gezond eten, voldoende ontspanning, slapen, beweging etc.) train je ook je mentale fitheid: lekker in je lijf = lekker in je vel! (Oefeningen ‘Ontspan’ en ‘Beter slapen’)
  3. Optimistisch denken: Door optimistisch te denken, krijg je een beter gevoel. Het helpt op de lange termijn psychische problemen te voorkomen. (Oefeningen ‘Drie positieve dingen’ en ‘Geef jezelf een compliment’)
  4. Je veerkracht versterken: Door je veerkracht te versterken kun je beter omgaan met stress en tegenslag, en soms kom je er dan zelfs sterker uit. (Oefeningen ‘Energie opladen’ en ‘Stoppen met tobben’)
  5. Grip op je leven: Pak problemen actief aan en vraag om hulp als dat nodig is. En accepteer soms ook dat het leven niet altijd loopt zoals je dat wilt. (Oefeningen ‘Manage je tijd’ en ‘Problemen aanpakken’)
  6. Investeer in positieve relaties: Je sociale contacten onderhouden en iets goeds doen voor een ander betaalt zich uit in meer levensgeluk. (Oefeningen ‘Iets aardigs doen voor een ander’ en ‘Zeg duidelijk wat je wilt!’)
  7. Richting geven aan je leven: Sta stil bij wat jij belangrijk vindt. Het geeft je houvast en helpt je om keuzes te maken. Je leeft je eigen leven, weet wat je wilt bereiken en laat je niet door anderen leiden. (Oefeningen: ‘Ontdek wat jij belangrijk vindt’ en ‘Visualiseer je toekomst’)

Werkt het?
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de oefeningen bijdragen aan een beter gevoel en meer veerkracht. De oefeningen zijn gebaseerd op inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, oplossingsgerichte therapie en mindfulness.

Oefenen, oefenen, oefenen
Het vergt oefening en discipline om je mentale fitheid te vergroten. Wat dat betreft is er niet veel verschil met je lichamelijke fitheid. Als je de marathon wilt lopen ben je er ook niet met een paar keer trainen. Maar aan kleine dingen merk je al snel of het werkt. Je ziet bijvoorbeeld weer meer de mooie en bijzondere kanten van het boer of tuinder zijn, je hebt een bijzonder gesprek met iemand of je bent relaxter. Dat is fijn en motiverend.

Wil je meer weten? Of heb je meer nodig?
Op Mentaalvitaal.nl  vind je meer over mentaal gezondheid en wat je kunt doen om je mentale fitheid te versterken. Wil je liever in gesprek? Kijk dan in het verwijsschema voor het uitgebreide netwerk aan mensen en organisaties die je verder kunnen helpen.